Inspiromat pro učitele

pondělí 14. září 2015 22:15

Že matematika, přírodovědné a zejména technické obory studenty netáhnou, víme. A není to problém jen český. Učitelé těchto předmětů shrnovaných do zkratky STEM (anglicky Science, TEchnics, Mathematics), vymýšlí různé metody zpestření výuky a způsoby motivace studentů i sebe sama, aby se vyhnuli nejhoršímu: znuděný učitel přichází do třídy, kde se válí banda už předem znuděných studentů, a na konci hodiny si oba tábory oddychnou, že už to mají za sebou.

A tak se v posledních letech roztrhl pytel s různými národními i mezinárodními projekty a granty, jejichž výsledkem jsou výukové materiály, testy, metodické postupy, neobvyklé experimenty. Potud je vše v pořádku. Problémem však je, že spousta těchto materiálů je po ukončení zapomenuta. V lepším případě je využívá škola, na níž vznikly, ale jiní učitelé se k nim těžko dostávají a vymýšlejí a dělají stejné věci znova a znova, místo toho, aby se zabývali využitím už hotového a soustředili se na samotnou výuku. Co kdyby ale byla k dispozici databáze zajímavých projektů, z níž by mohli čerpat?

Taková databáze opravdu existuje! Na stránkách www.scientix.eu se nachází nepřeberné množství zajímavých pokusů, pracovních listů, a školních projektů, které se zabývají výukou STEM, vzniklých v zemích EU. Je to takový "inspiromat" pro učitele, jehož velkým plusem navíc je, že pokud si učitel z kterékoli země EU najde v databázi nějaký výukový materiál, který by rád využil do svých hodin, může požádat o bezplatný překlad do svého národního jazyka.

logo_Scientix.jpg

A proč o tom píšu tady a zrovna já a právě dnes? Všimněte si toho loga. Takové krásné souhvězdí ani na obloze nenajdete! A kromě toho jsem právě dnes zkusil jednu bandu studentů nenechat si na konci hodiny oddychnout, že to mají za sebou. Vlastně jsem se jejich fyzikářce tak trochu vnutil, protože jsem si chtěl vyzkoušet, jestli je možné prostředky středoškolské fyziky a matematiky, přiblížit témata, jimiž se skutečně zabývá současná věda. Chtěl jsem to udělat tak, že o tom nebudu jen vyprávět (při tom posluchači zpravidla usínají tak do deseti minut a pak se to snaží zachránit lichotkou, že mám příjemný hlas, což je lež), ale že si naopak zkusíme zaexperimentovat, vytvořit hypotézu a pak ověříme, že byla špatná. A najdeme nějakou lepší. Dnes jsme třeba řešili, proč na Marsu není voda - vařili jsme ji vývěvou  (viz video), aby bylo aspoň polojasno, proč tomu tak je - a je-li možné, že Mars ztrácí atmosféru (což je mimochodem právě teď předmětem zkoumání prostřednictvím americké sondy MAVEN).

Kluci (doufám, že příště přijdou i holky) ze smíchovské průmyslovky odvozovali rovnice, počítali až se z nich kouřilo a nakonec vypadali, že pochopili. Tedy pochopili, že skutečné přírodní děje mají složité vysvětlení, na které může stačit i jejich středoškolská fyzika, ale neobejde se to bez přemýšlení a hledání souvislostí a hypotéz. Přesně jako ve skutečné vědě. Neusnul nikdo, utekl jen jeden. A jejich statečná profesorka fyziky Věra Krajčová - zaslouží si být jmenována zvýrazněným písmem, protože mi jednak umožnila své studenty vystavit mé touze si zaučit pořádnou a zajímavou fyziku, a jednak je ambasadorkou scientixu, který právě takovým přístupům k výuce fyziky a přírodních věd pomáhá, vykazovala známky nadšení (bud to dál sledovat, jestli to nebyl jen klam). A taky mi s prvními třemi odstavci hodně pomohla, takže jsou mnohem chytřeji napsané než ten zbytek ;-)

Upřímě řečeno, potkal jsem už řadu evropských projektů, jejichž jediným hmatatelným výsledkem byly cetky potištěné povinnými "logolinky" a na křídovém papíře vytištěné brožury plné polosrozumitelných pavýrazů, jejichž zřejmým účelem bylo ty peníze hlavně správně vykázat - za co byly utraceny je druhotné a vlastně nepodstatné. Peníze utracené za sdílení inspirace mezi učiteli mi připadají vynaložené účelně. Abych přihřál vlastní vývar: myslím, že nejúčelněji vynaložené evropské peníze připutovaly na naše nové digitální planetárium - při vší skromnosti jsem okolnostmi nucen přiznat, že je nejlepší na světě (přijďte se přesvědčit, snadno to obhájím) :-D Ale to už je námět na někdy jindy.

Jan Veselý

Jan Veselý

Jan Veselý

Jako správný bloger píšu o čemkoli, čemu nerozumím. Nerozumím ničemu (to mělo být něco jako „Vím, že nic nevím“, ale nečekám, že mi to spolknete). Z grafomana, který strašně nerad píše, se ze mě díky blogu stal grafoman, který by hrozně rád psal pořád, jen na to nemá čas.

Zabývám se popularizací astronomie a příbuzných věd v instituci zvané Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové, takže jsem vlastně učitel bez povinnosti zkoušet, známkovat a udržovat kázeň. Kromě fyzikálního pohledu na svět mě zajímá hlasitá hudba (od pankáčů po Šostakoviče), divadlo, opera, výtvarné umění a čím dál víc i historie.

REPUTACE AUTORA:
8,90